Er komt een nieuwe regeling die massaclaims eenvoudiger moet maken. Grote groepen gedupeerden moeten voortaan in één procedure bij de rechter vergoeding kunnen eisen voor ondeugdelijke producten of gebrekkige dienstverlening.
Dat staat in een wetsvoorstel dat minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie woensdag heeft ingediend.
Claimstichtingen of belangenorganisaties kunnen nu al voor een groep naar de rechter stappen, waarna de rechter bepaalt of onrechtmatig is gehandeld. Maar individuele gedupeerden moeten daarna zelf een schikking treffen of opnieuw naar de rechter stappen om hun geld te krijgen.
Met de nieuwe regeling gaat dit veranderen en kan de schadevergoeding voor iedereen in één keer worden geregeld. Dat moet ook langdurige en kostbare procedures voorkomen.
Drempel te hoog
De Consumentenbond reageert verheugd. “We strijden al ruim 25 jaar voor de mogelijkheid om via de rechter een schadevergoeding af te dwingen voor alle consumenten die door eenzelfde praktijk getroffen zijn en waarbij een schikking niet mogelijk is gebleken”, aldus directeur Bart Combée.
Volgens hem zijn de drempels voor de toegang tot het recht te hoog voor individuele consumenten. Daardoor komen ze niet in actie en ontvangen ze dus ook geen schadevergoeding, terwijl dat wel zou moeten.
Om gedupeerde bedrijven of consumenten te beschermen en ongefundeerde claims te voorkomen, moeten de belangenorganisaties bovendien zelf aan strengere voorwaarden gaan voldoen. Zo moeten zij hun eigen organisatie en financiën op orde hebben. Als de belangenclubs hier niet aan voldoen, kan de rechter beslissen hun claims niet in behandeling te nemen.
Exclusieve belangenbehartiger
Als meer belangenbehartigers zich met dezelfde claim bemoeien, dan moet de rechter volgens het wetsvoorstel uitmaken welke de meest geschikte is. Die wordt dan de exclusieve belangenbehartiger voor alle gedupeerden.
De rechtbank in Amsterdam moet alle collectieve claims gaan behandelen. Volgens Van der Steur is dat goed voor de coördinatie van de zaken en omdat de rechters daar dan expertise kunnen opbouwen.
Bekende massaclaims van de afgelopen jaren zijn die tegen DSB en Dexia en claims vanwege de verkoop van woekerpolissen.